Wpływ wysokich technologii na rozwój mowy dziecka
Współczesne społeczeństwo jest zdominowane przez technologię, dzieci coraz częściej korzystają z urządzeń elektronicznych, takich jak telewizory, telefony komórkowe i tablety. Ich wpływ na rozwój mowy dziecka jest tematem wielu dyskusji wśród rodziców, nauczycieli i specjalistów.
Czy wpływ technologii na rozwój mowy jest pozytywny czy negatywny?
Wiek dzieci rozpoczynających regularne korzystanie z telewizji, komputerów, smartfonów, tabletów, komputerów, zabawek dźwiękowych obniżył się w ostatnim czasie ze średniej 4 lata do 4 miesięcy, co jest niezwykle niepokojące.
OPTODYSLEKSJA – dysleksja wzrokowa
Nie wszyscy rodzice zdają sobie sprawę z tego, że problemy ich pociech w nauce czytania i pisania mogą wynikać z niezdiagnozowanych problemów w pracy narządu wzroku. Dzieje się tak dlatego, że dzieci rzadko komunikują swoje problemy z widzeniem, nie mając wiedzy na temat, jak powinno ono wyglądać.

Specyficzne trudności w nauce dotyczące czytania i pisania określane terminem „dysleksja rozwojowa" to zaburzenie o podłożu językowym charakteryzujące się trudnościami przede wszystkim w czytaniu i pisaniu, czyli w przetwarzaniu (kodowaniu i dekodowaniu) języka. Występują u uczniów o co najmniej przeciętnym rozwoju intelektualnym, mimo typowych doświadczeń szkolnych, dobrej motywacji do nauki, braku zaburzeń sensorycznych i motorycznych (poważnych wad wzroku, słuchu i narządów ruchu).
Czytaj dalej...
Zaburzenia mowy polegają na tym, że człowiek nie jest w stanie właściwie zbudować wypowiedzi lub jej odbierać, dlatego jest ona w jakiś sposób zniekształcona. Tekst (=wypowiedź) można podzielić na trzy składowe, dlatego na ich podstawie wyróżnia się trzy grupy zaburzeń (które odnoszą się też do trudności w czytaniu i pisaniu):
I. Zniekształcenia treści – skutek zakłóceń w uogólnianiu, abstrahowaniu, wnioskowaniu, ukierunkowanym myśleniu.
II. Zniekształcenia formy językowej – do których należą: głuchoniemota, alalia, afazja i dysfazja.
III. Zniekształcenia substancji w dwóch płaszczyznach:
a) suprasegmentalnej – chodzi tu o: rynolalię, jąkanie,giełkot;
b) segmentalnej – dyslalia
Czytaj dalej...