Materiały dla rodziców - PPP

Przejdź do treści

Menu główne:

W co się bawić …w domu i na podwórku…


 rozpoznawać dźwięki w lesie, w domu, na ulicy  (np. szeleszczący papierek, brzęczenie monet)
 śpiewać piosenki (np. na zasadzie echa)
 uczyć na pamięć rymowanek
 wyklaskiwać rytmy (np. z wykorzystaniem sprzętu kuchennego)
 bawić się w tworzenie rymów (lata – łata)
 rozwiązywać zagadki (np. słownie opisywane)
 odczytywać z ruchu ust słowa ...



Ważny problem - oddychanie

      Niektórzy sądzą, że najważniejszym narządem mowy jest język. Jednakże całość narządów służących do wytwarzania dźwięków mowy składa się z aż trzech układów: aparatu artykulacyjnego, fonacyjnego i oddechowego. Aparat oddechowy obejmuje górne i dolne drogi oddechowe oraz mięśnie oddechowe. Odcinek górnych dróg to: jamy nosa i gardła oraz krtań. Dolne drogi to: tchawica, oskrzela i płuca. Oddychanie jest niezbędnym warunkiem, aby powstał głos, aby człowiek mógł porozumiewać się z otoczeniem.


Warunki skutecznego opanowania umiejętności szybkiego czytania

Zasady ogólne:
ćwiczenia prowadzone w sposób systematyczny;
praca o stałej porze dnia, by polepszyć zdolność do samej pracy;
codzienny trening ok. 30 minut;
powtarzalność elementów, aż do momentu, w którym szybkie czytanie stanie się automatyzmem;
uświadomienie celów i zadań, by osiągnąć dobrą motywację do pracy i sukcesu;
tekst dostosowany do zainteresowań i możliwości intelektualnych;
zapewnienie optymalnych warunków do pracy (cisza, dobre oświetlenie);
wykorzystywanie podczas czytania jedynie kanału wzrokowego;
czytanie stale w jednym kierunku bez cofania wzroku;
prowadzenie ćwiczeń doskonalących umiejętność selekcji poprzez przeglądanie tekstów w wyznaczonym czasie i poszukiwanie określonych słów;
stałe poszerzanie zasobu słownika.


Powodzenia !!! Agnieszka Nagodzińska – Bociek, pedagog

Opracowanie: na podstawie zasobów Internetu.


JAK SIĘ UCZYĆ ?

Szanowni Czytelnicy
     W związku z ostatnimi doniesieniami Uczniów oraz ich Rodziców, dotyczących ogromu materiału dydaktycznego, który dzieci same lub z pomocą Rodziców, musza przyswoić, postanowiłam zamieścić dla Was kilka wskazówek, które mogą okazać się pomocne w realizacji tego trudnego zadania. Mam nadzieję, że przydadzą się również kiedy już wrócicie do szkoły.
     Szczerze zachęcam do wypróbowywania poniższych metod. Na początku może być trudno, ale nie  zniechęcajcie się!
Z życzeniami, aby nauka była miła i przyjemna.
Zostańcie w domu.
Magdalena Wieczorek – Pytlewska



Szanowni Rodzice!

     W trudnym czasie epidemii, proszę zachowajmy spokój i dystans. Bardzo troszczymy                  się o Wasze dzieci jak i o Was drodzy rodzice.
Dołożymy wszelkich starań, żeby Was wspierać, szukać rozwiązań w sytuacjach problemowych.
     Dzieci obserwują zachodzące zmiany w ich codzienności, nie wszystko rozumieją, ale widzą                   i odczuwają przeobrażenia jakie ostatnio nastały w ich życiu. Z dnia na dzień przestały chodzić do przedszkoli, szkół. Nie mogą wyjść na plac zabaw by pobawić się z rówieśnikami, wyjść z rodzicami do kina, na lody. Zadajemy sobie pytanie: „w jaki sposób rozmawiać z dziećmi o koronawirusie?” i odpowiadać na zadawane pytania. Mam dla Państwa dwie propozycje.


Afazja dziecięca- probem znany i nieznany

     Istnieje duża grupa dzieci z ograniczonymi możliwościami naturalnego opanowania języka. Od kilkudziesięciu lat na świecie prowadzi się badania dotyczące specyficznych zaburzeń w rozwoju kompetencji językowej u dzieci nazywanych afatycznymi. Istota afazji dziecięcej nie jest do końca poznana, nie do końca poznane są przyczyny i patomechanizmy. Możliwości diagnostyczne także są ograniczone.  Afazja dziecięca to nadal problem znany i nieznany.


Domu porządkowanie – zmysłów integrowanie

     Czas pozostawania w domu w związku z sytuacja epidemiologiczną kraju przypada na okres przygotowania do świąt. Angażowanie dzieci we wszelkie prace porządkowe, na miarę wieku i indywidualnych możliwości, jest doskonałym treningiem sprawności motoryki małej, dużej, planowania, koordynacji oraz stymulacją wielu zmysłów: czucia powierzchniowego (dotyku)                          i czucia głębokiego (propriocepcji), równowagi, wzroku, słuchu i węchu. Jeśli dzieci będą pomocnikami w kuchni, to również i smaku.
     Jeśli nadamy czynnościom porządkowym formę zabawy i humoru, wymyślimy im tytuły                  oraz damy dzieciom możliwość zdobywania sprawności, które będziemy nagradzać (żetony, medale, drobne nagrody rzeczowe/inne przywileje), może się okazać, że przedsięwzięcie przyniesie wielowymiarowe praktyczne korzyści i radość całej rodzinie.


Baza zasobów internetowych z ćwiczeniami dla dzieci z różnych poziomów edukacji

     Znajdziecie tu Państwo materiały w postaci gier i ćwiczeń doskonalących nabyte już przez dzieci wiadomości i umiejętności np.: znajomość liter, podstawowe umiejętności arytmetyczne dla najmłodszych, dla uczniów starszych wiadomości z ortografii i gramatyki, a dla wszystkich bez wyjątku ciekawe ćwiczenia językowe, rozwijające pamięć, spostrzegawczość, logiczne myślenie i inne funkcje poznawcze. Zapraszam do korzystania !  :)

1. Bezpłatny dostęp on-line do ćwiczeń:
www.pisupisu.pl - różnorodne gry i ćwiczenia dla klas I-V szkoły podstawowej
www.wierszegosi.prv.pl - wiersze i testy ortograficzne
www.dyktanda.net/ - zasady  ortograficzne i dyktanda
www.ortograf.pl - zasady i dyktanda oraz możliwość sprawdzenia samodzielnie wprowadzonego tekstu
https://dyktanda.online - różny poziom: klasy I-III, IV-VI, VII-VIII
htttp://ortografka.pl/ - serwis poświęcony zagadnieniom pisowni
oraz
www.superbelfrzy.edu.pl/edu-granie - ortograficzne gry ortograficzne
https://parenting.pl/cwiczenia-ortograficzne - ćwiczenia ortograficzne
https://zakreconybelfer.pl - pomysły na ciekawe ćwiczenia ortograficzne

2. Dostęp do zasobów po zarejestrowaniu się:
www.superkid.pl/cwiczenia-pisownia-wyrazow
https://ortografiadladzieci.pl/blog/29-cwiczenia/51-cwiczenia-ortograficzne
https://zdobywcywiedzy.pl/platforma
https://pl.pinterest.com/edukacja
https://www.superkid.pl/

3. Płatny dostęp do ćwiczeń,  gier i quizów ze wszystkich przedmiotów szkolnych - nauka w formie zabawy.
https://www.squla.pl


Wytropiła w sieci, przetestowała i zamieściła dla Was: Edyta Zielińska - pedagog


Arteterapia – lecznicza moc sztuki

Arteterapia to metoda terapii i relaksacji, która bazuje na szeroko rozumianej sztuce i twórczości. Aby po nią sięgnąć nie trzeba mieć wybitnych umiejętności manualnych – wystarczą chęci i pomysł. Poniżej chciałabym przedstawić przykładową pracę plastyczną, którą możemy wykonać z dzieckiem w wolnej chwili.



Szanowni Państwo
Zbliżają się Święta Wielkiej Nocy

Proponuję rozpocząć cykl zabaw, w których nawiążemy do symboliki związanej z tymi świętami. Zajączki, baranki i jajeczka pomogą waszym dzieciom poznać lub utrwalić kształt liter i czytanie, kształt cyfr oraz wykonywanie obliczeń matematycznych. Poniżej zamieszczam pierwsze z cyklu kilku ćwiczeń.  Na jednej karcie znajdują się wypełnione sylabami jajeczka. Należy je wydrukować i porozcinać. Zadaniem dziecka znającego litery jest właściwe ich połączenie i odczytanie sylab tworzących wyrazy. Na pozostałych stronach są puste kształty jajek do uzupełnienia ich przez Was lub dzieci, zgodnie z potrzebą i inwencją. Może to być kolorowanie, wpisanie takich samych cyfr do ich identyfikowania lub działań matematycznych i ich wyników.
Zapraszam do wspólnej zabawy z dziećmi oraz przesyłania uwag poprzez „Wirtualnego doradcę - pedagog”

Ewa Marszałek





Zachęcam rodziców dzieci z klas I - III do wspólnego spędzenia czasu
z zabawą - rymowanką.
Przyjemnej zabawy.


Tworzenie rymów (wstajemy i wykonujemy czynności )

1. Powiedz „prosię” i podrap się po … (nosie).
2. Powiedz „spust” i dotknij … (ust).
3. Powiedz „wrzosy” i złap się za … (włosy).
4. Powiedz „kusza’ i podrap się po … (uszach ).
5. Powiedz „drzwiczki” i złap się za … (policzki) .
6. Powiedz „lody” i dotknij palcem … (brody).
7. Powiedz „dęby” i postukaj się w … (zęby).
8. Powiedz „wysoko” i zamknij jedno … (oko).
9. Powiedz „park” i chwyć się za … (kark).
10. Powiedz  „strona” i unieś … (ramiona).
11. Powiedz „ruch” i klepnij się w  … (brzuch).
12. Powiedz „rogi” i chwyć się za … (nogi).
13. Powiedz „piana” i dotknij … (kolana).
14. Powiedz „cuda” i chwyć się za … (uda).
15. Powiedz „smalec” i zegnij …(palec).
16. Powiedz „modra” i wysuń  … (biodra).

Opracowała graficznie M.Kłysik

„Aby być niepospolicie uczonym,
trzeba zacząć od pospolitego uczenia się”.
Charles Dickens



Klucz do uczenia się ...

     Efektywne uczenie to inaczej maksymalna zdolność do przyswajania wiedzy oraz prawidłowe jej wykorzystanie w określonym czasie. Uczenie się powinno bazować nie tylko na efektywnym „pobieraniu” wiadomości, ale także na tworzeniu materiałów pomocniczych (notatek), powtarzaniu przyswojonego materiału, zapamiętywaniu oraz wykorzystaniu nabytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów.






Dziecko z dysgrafią


Ogólne wskazówki do pracy z dzieckiem z dysgrafią:

  • zwracać uwagę na prawidłową pozycję ciała: obie stopy oparte o podłogę, przedramiona położone na ławce, plecy wyprostowane;
  • pisać ołówkiem, w większej liniaturze;
  • zeszyt powinien znajdować się nieco na lewo od osi ciała, gdyż zapewnia to   swobodę ruchu;
  • korzystać w procesie pisania z narzędzi piszących o ergonomicznym trójkątnym kształcie (trójkątny przekrój, gruby, odporny na złamania grafit);
  • jak najdłużej pisać w zeszycie trzyliniowym, który ułatwia zachowanie właściwych proporcji i sprzyja czytelności pisma;



Zabawy i ćwiczenia
dla dziecka z zaburzeniami mowy, trudnościami w czytaniu i pisaniu
oraz dysfunkcjami integracji sensorycznej


     Dzieci ze sprawnością intelektualną na poziomie przeciętnym także miewają trudności z opanowanie różnych wiadomości i umiejętności.  W tej grupie coraz częściej spotykamy dzieci, które mają jednocześnie  zaburzenia mowy, trudności w opanowaniu podstawowych technik szkolnych czytania i pisania oraz dysfunkcje integracji sensorycznej. Przedstawiam Państwu propozycję zabaw i ćwiczeń, które można zaproponować dzieciom podczas wspólnych zabaw w domu.


Zabawy i ćwiczenia oddechowe, relaksacyjne dla dzieci i nie tylko...

     Ten trudny okres, który przyszło nam przeżywać i oswajać jest ciężki dla nas dorosłych i dla naszych dzieci. Wywołuje często  silne emocje, napięcia, niepokoje i stres w naszych rodzinach. Zachęcam Państwa, aby zadbać o dobre samopoczucie członków rodziny, a szczególnie dzieci, które są bardzo czułymi „barometrami” naszej rzeczywistości. Świetną propozycją są zawsze ćwiczenia i zabawy oddechowe i relaksacyjne, które pozwalają rozładować napięcia, zapanować nad emocjami i dodatkowo wpływają na piękną wymowę. Ćwiczenia można wykonywać z całą rodziną. Pamiętajcie Państwo, że Internet to skarbnica pełna takich zabaw i ćwiczeń.



AKCJA – REGENERACJA”
propozycja pomocy w radzeniu sobie z emocjami i stresem
dla dzieci (młodszych i starszych) oraz ich rodziców, nauczycieli

Aby nauka oraz wypełnianie innych obowiązków w nowych warunkach izolacji i zagrożenia chorobą były skuteczne, ważne jest radzenie sobie ze stresem i emocjami, zadbanie o atmosferę spokoju i kondycję psychiczną.
Zachęcam do korzystania z poniższych ćwiczeń:
- Pierwsza pomoc przy trudnych uczuciach dla dzieci młodszych
https://www.youtube.com/watch?v=oFeWtn6bfKY
- Radzenie sobie z trudnymi emocjami dla nastolatków
https://www.youtube.com/watch?v=Ooa0ZYNIxCI

Nowa sytuacja otwiera możliwości pogłębienia relacji między rodzicami i dziećmi, wzmocnienia w dzieciach zasobów osobistych, które mogą się w przyszłości okazać niejednokrotnie ważniejsze niż wiedza…
Zachęcam do korzystania z poniższego materiału jako pomocy przy obserwowaniu i nazywaniu przeżywanych przez siebie uczuć w sposób, jaki tylko podpowie Państwu i dzieciom wyobraźnia, np.
- młodsze dzieci mogą narysować serce, a następnie wypełnić je kolorami swoich uczuć;
- w relacji ze starszymi dziećmi, nastolatkami koło emocji może być okazją do rozmowy i wzajemnego poznawania się.
Na wspólnie spędzany w domu czas proponuję film animowany pt. „W głowie się nie mieści”.

Monika Jasiulak
psycholog

Mgr Małgorzata Gutknecht
psycholog, logopeda
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Bełchatowie

POSTĘPOWANIE Z DZIECKIEM  Z MUTYZMEM

     Mutyzm wybiórczy jest to zaburzenie w nadawaniu mowy o podłożu emocjonalnym. Przejawia się nie możnością  posługiwania się mową pomimo tego, że dziecko prawidłowo rozumie mowę. Najczęstszy wzorzec mutyzmu to pełna komunikacja z osobami z rodziny a brak komunikacji w relacjach z nauczycielami i rówieśnikami. Przyczyną mutyzmu może być przeżyty stres, traumatyczne zdarzenia albo zaburzenia w rozwoju emocjonalno- społecznym. Osobowość ucznia z mutyzmem charakteryzuje społeczny lęk, wycofanie się z relacji emocjonalnych i fizycznych, wrażliwość i upór, kontrolowanie i manipulowanie otoczeniem, nieśmiałość i agresja, negatywistyczne nastawienie do wszelkich propozycji.



Korygowanie wymowy głoski syczącej [s]

     Prowadząc ćwiczenia logopedyczne, należy pomóc dziecku w dochodzeniu do prawidłowej wymowy poprzez uświadomienie brzmienia głoski oraz pokazanie miejsca i sposobu artykulacji. Wywołując spółgłoskę, wypowiadamy ją kilkakrotnie i dość głośno, aby zaprezentować prawidłowy dźwięk.
     Przy wymawianiu głosek szeregu syczącego – s, z, c, dz – usta są rozciągnięte jak do delikatnego uśmiechu, język tworzy rynienkę (czubek maksymalnie zbliża się do dolnych zębów, a boki lekko unoszą się do górnych zębów i dziąseł), zęby są zbliżone.



Zapraszamy do zabawy!

Baw się z nami. Chętnych zapraszam do przysyłania swoich odpowiedzi
na adres wirtualnego doradcy –
pedagog.ppp.belchatow@gmail.com lub e.marszalek@pppbelchatow.pl






Usprawnianie funkcji poznawczych u dzieci w wieku szkolnym

     Rozwój umysłowy dziecka jest procesem złożonym i długotrwałym. Należy pamiętać, iż o prawidłowym rozwoju możliwości naszej pociechy świadczy nie tylko podłoże genetyczne, ale także oddziaływania środowiskowe – czyli to, co robimy my - rodzice, nauczyciele, terapeuci.



Drodzy Ósmoklasiści i Rodzice.

     Poniżej znajdziecie kilka informacji mogących ułatwić podjęcie decyzji o wyborze szkoły i zawodu.

     Na początek opublikowana  przez MEN w styczniu 2020 r. lista zawodów pożądanych, czyli prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego. Wskazano w niej m.in. 24 zawody, dla których – według ministerstwa – będzie szczególne zapotrzebowanie na krajowym rynku pracy. Mowa tu o zapotrzebowaniu na konkretne zawody w cyklu kilkuletnim. Stwarza to realne szanse podjęcia kształcenia w zawodach, na które w najbliższym czasie będzie popyt na rynku pracy.
     W prognozie ministerstwa edukacji wymieniono również zawody, na które prognozowane jest szczególne zapotrzebowanie w poszczególnych województwach. Szczegóły można znaleźć tutaj: https://www.gov.pl/web/edukacja/zawody-potrzebne-na-rynku-pracy--obwieszczenie-ministra-edukacji-narodowej


INTEGRACJA SENSORYCZNA W DOMU

     Zajęcia wykonywane w domu mają swobodny i raczej spontaniczny charakter. Często są to drobne czynności, które w połączeniu z innymi tworzą specyficzną dietę sensoryczną dziecka, np. masaż stóp, czy relaksująca muzyka podczas ubierania, mycia i czesania to idealny sposób na poranne stymulowanie zmysłów.
     W trakcie dnia, świetnym sposobem na dostarczanie bodźców jest przygotowywanie posiłków (mycie warzyw i owoców, wspólne siekanie, mieszanie, gotowanie) oraz wąchanie i jedzenie potraw o niejednorodnej strukturze i smaku. Wieczorne zabawy, np. malowanie, zabawy poduszkami oraz wiele innych wspólnych zajęć to także część diety sensorycznej.
     Najważniejsze, aby aktywność była dostosowana do potrzeb dziecka (wyciszała, jeśli jest nadpobudliwe lub pobudzała w przypadku niedostatecznych reakcji na bodźce).


KORYGOWANIE GŁOSKI [L]

     Wykonując  w  domu  z  dzieckiem  ćwiczenia  logopedyczne  należy  zachować  ich określoną  kolejność.  Aby  osiągnąć  zamierzone  efekty,  trzeba  również  pamiętać  o  ich systematycznym i codziennym wykonywaniu.
     Każdy  rodzic/opiekun  zanim  rozpocznie  pracę  z  dzieckiem  nad  konkretną  głoską, musi  znać  jej  właściwe  miejsce  artykulacji.  Przy  prawidłowej  artykulacji  głoski  [l]  czubek języka dotyka górnego wałka dziąsłowego, a usta pozostają szeroko otwarte.

 Korygowanie głoski ciszącej [ś]
 
      Prowadząc ćwiczenia logopedyczne, należy pomóc dziecku w dochodzeniu do prawidłowej wymowy poprzez uświadomienie brzmienia głoski oraz pokazanie miejsca i sposobu artykulacji. Wywołując spółgłoskę, wypowiadamy ją kilkakrotnie i dość głośno, aby zaprezentować prawidłowy dźwięk.
           Przy wymawianiu głosek szeregu ciszącego – ś, ź, ć, dź – środek języka unosi się do góry (do przedniej części podniebienia twardego), zęby są zbliżone, a wargi lekko zaokrąglone (układ warg przypomina dzióbek).

 

Zajęcia ogólnorozwojowe dla dzieci w wieku 4- 10 lat:
WIELOBARWNE POZNAWANIE ŚWIATA- doświadczenia i eksperymenty
 
Powszechnie wiadomo, że dzieci charakteryzują się ciekawością tego co je otacza. Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty  o charakterze badawczym. Zabawy te stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Rozwijają umiejętność krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo- skutkowego, porównywania i uogólniania, przyczyniają się do rozszerzania horyzontów myślowych. Chociaż niektóre eksperymenty wydają się trudne, bo związane są z dziedzinami, takimi jak fizyka lub chemia, to dają dziecku okazję do odkrywania i zagłębiania fascynującego świata przyrody i techniki, a wiedza i umiejętności zdobywane we wczesnym dzieciństwie staną się inspiracją i pomostem do wiedzy zdobywanej na kolejnych szczeblach edukacji.


 
Drodzy Rodzice

Walka z pandemią koronawirusa stawia rodziców przed nowym  i trudnym zadaniem. Jak zorganizować dzieciom wolny czas spędzony w domu, nie dać się nudzie i efektywnie go wykorzystać. Zabawy dla dzieci w domu są alternatywą dla gier i zabaw na świeżym powietrzu. Domowe zabawy pozytywnie wpływają na rozwój intelektualny dziecka,  jego zdolność kojarzenia, spostrzegawczość i koncentrację. Ważne jest jednak, by we wszelkich grach i zabawach uczestniczyli także rodzice, bo mogą przy okazji nauczyć swoje pociechy wielu istotnych rzeczy -  jak odpowiednio zachowywać się podczas danej zabawy i jak przegrywać z honorem.

Uczymy myślenia matematycznego.

Gry i zabawy dostosowujemy do możliwości dziecka nie do jego wieku, gdyż może się zdarzyć, że młodsze, np. 6 – letnie dziecko, będzie wykonywać działania dodawania i odejmowania w zakresie 100, a starsze, 8 – 10 letnie, będzie miało z tym problemy.

Jak wspierać rozwój dziecka w wieku przedszkolnym

W czym pomagać trzeba najbardziej?
Rozwój percepcji wzrokowej
Rozwój percepcji słuchowej
Usprawnianie motoryczne i grafomotoryka
Orientacja w schemacie ciała i orientacja przestrzenna
Wiedza o otaczającym świecie

 

MATERIAŁY  DLA RODZICÓW DZIECI DYSLEKTYCZNYCH
opracowane w oparciu o książkę autorstwa Katarzyny M. Bogdanowicz,  
Grażyny Krasowicz-Kupis, Doroty Kwiatkowskiej, Katarzyny Wiejak, Alicji Weremiuk

„CZY MOJE DZIECKO JEST ZAGROŻONE DYSLEKSJĄ?”

Rodzicu – pamiętaj, że to Twoje dziecko jest najważniejsze i to TY znasz je najlepiej!
Możesz dużo zrobić w rozpoznaniu ryzyka dysleksji u Twojego dziecka i zapobiec wielu późniejszym trudnościom szkolnym. Im wcześniej zaczniemy wspomagać dziecko, tym ma ono większe szanse na sukces!


SZKOŁA BEZPIECZNEGO INTERNETU DLA RODZICÓW

Z komputera korzystają coraz mniejsze dzieci. Zadecydowało o tym rozpowszechnienie urządzeń mobilnych z ekranami dotykowymi, wygodniejszymi dla maluchów niż myszka i klawiatura. Kiedy udostępnić dziecku internet, telefon, laptop, tablet? Według danych z 2014 roku, 38 proc. amerykańskich dzieci w wieku poniżej 2 lat korzysta już z tabletu lub smartfona. Tymczasem według wytycznych Amerykańskiej Akademii Pediatrii dzieci w wieku 0-2 lata nie powinny mieć kontaktu z telewizją, grami, komputerem lub telefonami. Dzieci w wieku 2-6 lat  nie powinny spędzać przed  ekranem więcej niż 20 minut dziennie. Podczas, kiedy Internet jest dla dorosłych przede wszystkim źródłem wiedzy ,rozrywki lub narzędziem pracy, to dla większości dzieci jest miejscem, w którym rozgrywa się ich życie społeczne i towarzyskie. Jako dorośli jesteśmy odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w Internecie.


KOMPUTER – KIEDY I DLACZEGO NIE TERAZ?

90% dzieci poniżej drugiego roku życia ogląda jakiś rodzaj     mediów elektronicznych
• Dzieci do 2 roku życia oglądają średnio 1-2 godziny telewizji dziennie.
• Jedna trzecia dzieci w wieku 3 lat ma telewizor w sypialni.
• 39% rodziców małych dzieci potwierdza, że telewizor jest w ich domach włączony, przez co najmniej 6 godzin dziennie!
• Coraz więcej szkół wprowadza zakaz korzystania ze smartfonów na przerwach, ponieważ dzieci i młodzież komunikuje się ze sobą na  przerwach, ponieważ dzieci i młodzież komunikuje się ze sobą na przerwach przez komunikatory... siedząc obok siebie!

Czytaj dalej...
Bawimy się z dzieckiem

Bawimy się z dzieckiem, ponieważ zabawa to dla dziecka sposób na zdobycie wiedzy i doświadczeń.
Dodatkowo zabawa redukuje stres i odpręża.

DZIECKO LEWORĘCZNE

            Leworęczność Jest naturalnym przejawem dominacji jednej z półkul mózgowych, więc nie należy się niepokoić i koniecznie przyuczać dziecka do posługiwania się ręką prawą.Lateralizacja (stronność) to jeden z czynników rozwoju ruchowego dziecka i kształtuje się w ciągu jego życia. W 3.-6. m-cu dziecko wyciąga do przedmiotów obie ręce, po 6. m-cu można zauważyć pierwsze przejawy używania jednej z rąk. Na przełomie I. i II. roku życia przejawy te zanikają, gdyż dziecko uczy się chodzić, a do tego zaangażowane są obie nogi.

Czytaj dalej...
TRUDNOŚCI W NAUCE

       Niektóre dzieci nie są w stanie opanować umiejętności czytania i pisania. Mimo znajomości liter nie potrafią płynnie czytać, niezgrabnie składają głoski, przekręcają wyrazy, gubią sens zdań. W pisaniu pomijają niektóre litery, zamieniają ich kolejność, zniekształcają obraz liter. Związane z tą sytuacją niepowodzenia szkolne (niezależnie od chęci i woli) powodują, że dziecko zniechęca się do nauki. Towarzyszyć temu może nadmierna nerwowość.

Czytaj dalej...
ĆWICZENIA   ANALIZATORA   SŁUCHOWEGO

           Wyrównanie zaburzeń funkcji słuchowej należy rozpocząć bardzo wcześnie, najkorzystniej  natychmiast po rozpoznaniu nieprawidłowości. Opóźnienia rozwoju słowno-pojęciowego mogą doprowadzić do trudności w rozumowaniu, uogólnianiu i wnioskowaniu.

Czytaj dalej...
Wskazówki dla rodziców młodzieży wybierającej szkołę, zawód, pracę...


          Drodzy Rodzice, pamiętajcie!
• Nie narzucajcie Swemu dziecku wyborów. Wybierajcie razem z nim, a nie za nie.
• Nie próbujcie kosztem dziecka realizować własnych niespełnionych marzeń, możecie mu wyrządzić krzywdę nie do naprawienia.
• Stwarzajcie dziecku możliwości kreowania własnej rzeczywistości edukacyjno – zawodowej. Nie tłamście go, ale i nie bądźcie nadopiekuńczy.
• Wspólnie zbierajcie oraz przemyślcie informacje o kierunkach kształcenia, zawodach, rynku pracy.

Czytaj dalej ...
Bliżej siebie – dalej od narkotyków

           Być rodzicami nastolatka nie jest łatwo. Jeżeli jednak rozumie się i pamięta, że okres dorastania jest tak samo trudny dla rodziców, jak i dla dziecka – to połowa sukcesu. Większość rodziców najbardziej boi się okresu, kiedy dziecko zaczyna dorastać. Zaczyna wtedy wymykać się spod kontroli, buntuje się, poszukuje nowych doświadczeń, a rodzice czują się bezradni, w dodatku mniej ważni dla dziecka niż jego rówieśnicy.

Czytaj dalej ...
NASZE DZIECI I NARKOTYKI


          Poszerz swoją wiedzę na temat narkotyków. Łatwiej przekonasz dziecko o ich szkodliwości używając rzeczowych argumentów.
     Powinieneś także:
- nauczyć się rozpoznawać sygnały ostrzegawcze wskazujące na zażywanie, by w porę zareagować
- wiedzieć, gdzie znaleźć pomoc dla siebie i dla dziecka, kiedy pojawi się problem

Czytaj dalej ...
Jaką wartość dla dziecka ma zabawa ze swoim rodzicem?

Zaspokaja potrzeby psychiczne: potrzebę kontaktu, uwagi, poczucia własnej wartości
 Dostarcza pozytywnych przeżyć
 Wzmacnia więź emocjonalną, która daje dziecku oparcie a rodzicowi możliwość konstruktywnego wpływania na dziecko i ukierunkowywania jego zachowań
 Uczy i rozwija

Czytaj dalej ...
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego